سلامت و زیبایی

چالش حوزه سلامت؛ شیوع همزمان چند ویروس و باکتری در کشور

فوق تخصص مراقبتهای ویژه گفت: شیوع همزمان چندین ویروس تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و نیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، وضعیت را برای کادر درمان بسیار دشوار کرده است.

دکتر نوید شفیق در خصوص شیوع ویروس آنفلوانزا و کرونا گفت: امسال با چالش بزرگی در حوزه سلامت مواجه شده‌ایم. شیوع همزمان چندین ویروس تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و نیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، وضعیت را برای کادر درمان بسیار دشوار کرده است.

چالش حوزه سلامت؛ شیوع همزمان چند ویروس و باکتری در کشور

وی با اشاره به اینکه تشخیص دقیق عامل ایجادکننده بیماری در این شرایط چالش‌برانگیز شده است افزود: علائم اولیه اکثر این بیماری‌ها شبیه به هم بوده و برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایش‌های تکمیلی است که این آزمایش‌ها نیازمند زمان طولانی بوده و لزوماً دقیق نیز نخواهند بود به همین دلیل این مساله منجر به اتلاف زمان و هزینه شده است.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه تاکید کرد: از سوی دیگر، درمان نیز با مشکلاتی روبرو شده است. مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها منجر به عدم تأثیر داروهای رایج شده و انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب را دشوار کرده است. همچنین داروهای ضدویروسی محدود و کم اثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای بهبود این وضعیت نیاز است به کارگیری آزمایش‌های تشخیصی بهینه شود و پزشکان در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، ملاحظات مقاومت دارویی را مدنظر قرار دهند. همچنین توسعه داروهای ضدویروسی جدید و ترغیب بیماران به واکسیناسیون، گام‌های مؤثری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا