مطالب متفرقه

ویروس هرپس یا تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت قابل انتقال از راه آمیزش جنسی (STI) است. عامل ایجاد این عفونت ویروسی به نام هرپس سیمپلکس (HSV) است. عفونت HSV می تواند منجر به زخم ها و تاول های دردناک در اطراف دهان، نواحی تناسلی و مقعد شود.

گاهی اوقات ابتلا به این عفونت هیچ زخمی به دنبال ندارد. ممکن است فرد مبتلا به هرپس خودش بی خبر باشد. درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما می توان آن را مدیریت کرد.

آیا عامل ایجاد تبخال تناسلی بیش از یک ویروس است؟

دو نوع از HSV وجود دارد که می تواند به تبخال تناسلی منجر گردد: 1)HSV1 و 2)HSV2.

رایج ترین عمل ایجاد تبخال تناسلی HSV2 می باشد. HSV1 معمولا عامل ایجاد تبخال هایی است که در اطراف دهان، لب ها و چشم ها ظاهر می شوند و نیز بیشتر از تبخال تناسلی و به ویژه در خانم های جوان شایع است.

ویروس تبخال تناسل چقدر شایع است؟

حداقل 50 میلیون نفر در آمریکا — حدودا یک نفر از هر شش بزرگسال—به ویروس هرپس مبتلاست. تبخال تناسلی در زنان شایع تر از مردان است.

ابتلا به تبخال تناسلی یا هرپس چگونه اتفاق می افتد؟

ویروس HSV از طریق تماس مستقیم با زخم های تبخالی، به ویژه هنگام آمیزش واژینال، دهانی یا مقعدی انتقال می یابد. این ویروس همچنین در زمانی که زخمی هم مشاهده نشود می تواند روی پوست وجود داشته باشد.

اگر فردی با پوست شخص مبتلا به ویروس در تماس باشد، احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

بعد از اینکه فردی برای اولین بار به این ویروس مبتلا شود، هرپس در بدن وی باقی می ماند. به سمت سلول های عصبی در نزدیکی ستون فقرات حرکت می کند و آنجا می ماند تا زمانی که عاملی آن را تحریک نماید و دوباره فعال شود.

هنگامی که این اتفاق افتاد، ویروس بار دیگر از طریق عصب ها حرکت می کند و به همان جایی که بار اول وارد بدن شده بود رفته، موجب بروز مجدد زخم ها و تاول ها می شود. این همان بازگشت یا عود بیماری است.

این ویروس در زمان عود بیماری قابل انتقال به دیگران می باشد.

از ابتلا به این ویروس تا بروز علائم تبخال تناسلی چقدر طول می کشد؟

وقتی که فرد برای اولین بار به هرپس مبتلا شود، علائم حدود 2 تا 10 روز بعد از ورود ویروس به بدنش ظاهر می شوند.

علائمی که در اولین ابتلا به ویروس ظاهر می شوند، کدامند؟

در ابتدا، ممکن است علائمی مشابه آنفلونزا، شامل تب، لرز، درد ماهیچه، خستگی و سرگیجه در فرد دیده شود. زخم ها می توانند به صورت تاول های کوچک و پر از مایع در نواحی تناسلی ، باسن و یا سایر نواحی مشاهده شوند.

زخم ها معمولا به صورت گروهی و خوشه ای هستند و ناحیه بروز زخم ها متورم و حساس خواهد بود. اگر زخم ها در نواحی تناسلی باشند احساس سوزش و گزگز در هنگام دفع ادرار شایع می باشد.

اولین بروز تبخال تناسلی بین 2 تا 4 هفته طول می کشد. در طول این مدت، زخم ها باز می شوند و مایع آزاد می گردد. بعد از یک دوره چندروزه، زخم ها پوسته پوسته می شوند و پوست بدون ایجاد اثری بهبود می یابد.

علائم عود بیماری و بروز مجدد تبخال تناسلی چیست؟

وقتی که بیماری مجدد ظاهر شود، ممکن است در اطراف همان جایی که اولین بار وارد بدن شده است، دوباره احساس سوزش، خارش یا گزگز ایجاد شود.

ممکن است احساس درد در پایین کمر، باسن، کشاله های ران، یا زانوها احساس شود. این حالت پرودرم (علائم اولیه بیماری) نامیده می شود. چند ساعت بعد، زخم ها ظاهر می شوند.

در حالت عود بیماری، معمولا تب و تورم در ناحیه تناسلی وجود ندارد. زخم ها زودتر خوب می شوند — در بیشتر موارد 3 تا 7 روز طول می کشد.

همچنین عود بیماری معمولا کمتر دردناک است و اغلب یک سال پس از ابتلا به ویروس اتفاق می افتد. در بیشتر افراد، امکان عود بیماری به مرور زمان کمتر می شود.

کنترل و مدیریت تبخال تناسلی چگونه است؟

مصرف داروهای ضدویروسی در طول مداوا و در هربار بروز این ویروس موجب کاهش مدت و شدت بیماری می شود. با مصرف روزانه این داروهای ضدویروسی، تعداد دفعات شیوع و بروز بیماری کاهش می یابد.

این شیوه درمانی سرکوبگر نامیده می شود. در برخی موارد، درمان سرکوبگر می تواند از بروز بیماری برای مدت ها جلوگیری نماید. اینکار همچنین خطر انتقال تبخال تناسلی به فرد دیگر را هم کاهش می دهد.

برای درمان تبخال تناسلی و آشنایی با راهکارهای کنترل این مشکل به طور کامل به لینک این بخش مراجعه کنید.

کلینیک اورولوژی الهام، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی اورولوژی برای کنترل و درمان زگیل تناسلی، کنترل و درمان تبخال تناسلی یا هرپس در تهران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا