مطالب متفرقه

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

به نقل از مرکز قلب جنین امید , امروزه بررسی سونوگرافیک دوره جنینی در ارزیابی وضعیت سلامت جنین جزء جدایی ناپذیر مراقبتهای دوران بارداری بوده که توسط متخصصین محترم زنان و رادیولوژی به خوبی انجام میشود. با اینحال بعضی از بیماریهای مادر و یا جنین ممکن است باعث بروز بیماری های قلبی در جنین شوند که نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر در سطحی دیگر از ارزیابی ها میباشند.

در چنین حالاتی انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین توسط فوق تخصص قلب کودکان که در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماریهای مادرزادی قلبی˛ اختلالات ضربان قلب و انجام اکوکاردیوگرافی جنین دوره دیده است، ضروری است.

اکوکاردیوگرافی چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت علمی در مورد مفهوم اکوی قلب صحبت کنیم در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی دارای فرکانس بالا (که ما فوق صوت نیزنامیده می‌شود) برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب استفاده می‌شود.

امواج صوتی از طریق یک وسیله دستی به نام پروب به داخل بدن فرستاده می‌شود. این امواج صوتی ساختارها و مایعات موجود در قلب را مرتعش کرده و اکوها از طریق مبدل (پروب) مجددا دریافت می‌شوند. اکوها در مونیتور به تصاویر تبدیل می‌شوند. پس همانطور که در توضیح مشخص است این روش کاملاً بی خطر بوده و برای تست اکوی قلب حتی نیاز به تزریق هم نیست.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی جنین یک روش تشخیصی برای پی بردن به مشکلات قلب جنین می باشد که عمدتا برای بررسی بیماریهای مادرزادی قلب و نامنظمی های قلب جنین استفاده می شود. فرآیند انجام اکوی قلب جنین بسیار مشابه سونوگرافی است.

اکوکاردیوگرافی اغلب بعد از هفته 17 بارداری انجام می شود . این تست برای در ماهه دوم بارداری و بین هفته 18 الی 24 ام بارداری انجام میشود. بنا به تشخیص پزشک این آزمایش را در ماههای بعدی نیز می توان انجام داد و محدودیتی برای انجام اکو وجود ندارد.

تفاوت اکوکاردیوگرافی جنین با سونوگرافی

در حالت کلی سونوگرافی یکی از تشخیص بیماری در پزشکی است. این روش تشخیصی بر مبنای امواج فراصوت و برای بررسی بافت‌های زیرجلدی مانند عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و اندام‌های داخلی بدن و ضایعات آن‌ها پی ریزی شده‌است. سونوگرافی در حاملگی نیز کاربردهای وسیعی دارد. سونوگرافی معمول دوران بارداری با اکوکاردیوگارفی قلب جنین دو تفاوت اصلی دارد.

  1. انجام اکوکاردیوگرافی جنین صرفاً برای بررسی قلب جنین می باشد.
  2. سونوگرافی توسط متخصص سونوگرافی انجام میشود در حالیکه اکوی قلب توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان انجام میشود.

دکتر متخصص قلب اطفال

پزشک فوق تخصص قلب کودکان یک متخصص کودکان است که دوره فوق تخصص قلب کودکان را گذارنده است و موفق به دریافت مدرک شده است . در واقع متخصص قلب کودکان همان پزشک فوق تخصص قلب کودکان است که در زمینه تشخیص , کنترل و درمان بیماری های مادرزادی قلب در دوران جنینی تا کودکی دارای تخصص است.

چگونه می توان بیماری های مادرزادی قلب را تشخیص داد ؟

اکوی قلب جنین و بیماری های مادرزادی , شیوع بیماری های مادرزادی قلبی بر اساس اینکه چه نوع ضایعاتی در بررسی آماری مد نظر قرار گیرند متفاوت است. بطوریکه برای ضایعات بسیار شدید در حدود  3 در 1000˛ برای موارد شدید تا متوسط 6-9 در 1000 و برای ضایعات خفیف تر (مثل تنگی های دریچه ای خفیف و نقایص دیواره ای کوچک) 10-20 در 1000 گزارش شده اند. در حالیکه عوامل خطر متعددی برای بروز بیماریهای قلبی مادرزادی شناخته شده اند, بیش از 90% موارد علت مشخصی ندارند.

تشخیص بیماری های مادرزادی قلب

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی پزشک میتواند قبل از تولد نوزاد و در ماه های ابتدایی بارداری مشکلات و نقص قلب جنین را تشخیص دهد. اصلی ترین و دقیق ترین راه تشخیص بیماری های قلبی مادرزادی در دوران بارداری انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب جنین است که بهتر است این آزمایش را توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان انجام دهید.

اکوکاردیوگرافی جنین: انجام اکوی قلب و تهیه تصور دوبعدی و یا سه بعدی قلب راه اصلی تشخیص بیماری های های مادرزادی قلب در دوران نوزادی و تنها راه تشخیص نقص قلبی در دوران جنینی و بارداری است.

کاتتریزاسیون قلب: استفاده از کانتز (لوله بسیار ظریف) که از طریق رگ بازو و یا رگ پا  توسط پزشک به سمت قلب نوزاد هدایت میشود.

اشعه ایکس قفسه سینه: برای نشان دادن علائم نارسائی قلبی

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG): جهت اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب که این روش عملا برای جنین غیر ممکن است.

بهترین جا برای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

  • بیمارستان قلب شهید رجایی, این بیمارستان تخصصی قلب که بهترین بیمارستان قلب در خاورمیانه محسوب می‌شد یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های قطب در آسیاست؛ و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ تخت فعال دارد و روزانه پذیرای حدود ۱۰۰۰ بیمار از نقاط مختلف کشور است.
  • مرکز قلب جنین و کودک امید, یکی از مجهزترین مراکز اکوی قلب جنین و کودک در تهران می باشد که با هدف ارتقای سلامت کودک و جنین توسط جمعی از بهترین فوق تخصص های قلب کودکان راه اندازی شده است. اين مركز اولين مركز تخصصی قلب جنين و كودك در ايران است كه علاوه بر يك دستگاه اكوكارديوگرافى Philips، به دستگاه پيشرفته اكوى چهار بعدی vivid E95 مجهز میباشد و تنها مركز اكوى جنين و كودك در ايران ميباشد كه امكان انجام اكوى سه و چهار بعدى را دارا ميباشد.
  • مرکز قلب تهران , این بیمارستان در سال ۱۳۸۰ افتتاح گردید. این مرکز با ۴۶۰ تخت بستری یکی از مجهز‌ترین مراکز تشخیصی و درمانی قلب و عروق در منطقه می‌باشد.
  • بیمارستان عرفان نیایش, گروه تخصصی کودکان و نوزادان این بیمارستان با حضور جمعی از مجرب ترین و خبره ترین پزشکان متخصص اطفال و فوق تخصص شاخه های مختلف این رشته و با بهره گیری از تکنولوژی و علم روز دنیا، کلیه بیماری های کودکان از نوزاد تا نوجوان را به دقت تشخیص داده و با بالاترین کیفیت ممکن، آنها را کنترل و درمان می کنند.

در پایان می توانید برای گرفتن وقت ویزیت اکوکاردیوگرافی قلب جنین به سایت https://omidecho.com/?p=1699 مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا